تفاوت های مهم هاست و سرور چاپ


تفاوت های مهم هاست و سرور

به طور خیلی خلاصه می توان بیان کرد که سرور یک کامپیوتر یا رایانه خاص است که توانایی میزبانی از وب سایت ها ، ابزار ها و اپلیکیشن های مبتنی بر وب را دارد و هاست نیز اشاره به یک فضای میزبانی وب دارد که فضا و قسمتی از سرور محسوب می شود. پس یعنی هاست و سرور هر دو توانایی میزبانی وب را دارند اما هاست بخشی از سرور محسوب می شود که از لحاظ عملکرد و قدرت در سطح پایین تری از سرور قرار دارد.

تفاوت های مهم هاست و سرور

با یک مثال ساده ادامه می دهیم که شما یک آپارتمان را تصور کنید که این آپارتمان 30 واحد دارد و هر واحد به شخصی اجاره داده شده است. در اینجا آپارتمان به طور کلی دارای یک فضای بسیار بزرگ که می توان آن را مثل یک سرور در نظر گرفت و این آپارتمان دارای واحد هایی است که فضایی کوچکتر از فضای کل آپارتمان دارند و به نوعی این واحد ها بخشی از آپارتمان محسوب می شوند که می توان در اینجا واحد های آپارتمان را مثل هاست هایی در نظر گرفت که بخشی از سرور هستند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر و بهتر سعی می کنیم که به طور خلاصه سرویس های هاست و سرور را تعریف کنیم و در پایان تعریف هر یک از این دو سرویس به مزایا و معایب آنها اشاره کنیم که این مزایا و معایب می تواند به نوعی بیانگر تفاوت های هاست و سرور باشد.

سرور چیست؟

در ادامه مطلب تفاوت های مهم هاست و سرور سعی داریم که به توضیح درباره سرور بپردازیم. سرور دارای دو تعریف در نرم افزار و سخت افزار است که اینجا ما تعریف سخت افزاری آن را مدنظر داریم. سرور (به طور دقیق تر سرور اختصاصی) یک کامپیوتر قدرتمند است که به طور مداوم به برق و اینترنت متصل است و صاحب سرور اختصاصی می تواند اطلاعات وب سایت و یا ابزار تحت وب خود را بر روی فضای سرور قرار دهد تا افراد مختلف در سرتاسر دنیا با استفاده از اینترنت بتوانند به این اطلاعات از طریق سرور دسترسی داشته باشند. در مطلب سرور چیست به طور دقیق تر در مورد سرور توضیح دادیم که می توانید در صورت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب آموزشی را نیز مطالعه کنید.

سرور ها به گونه ای طراحی و تنظیم می شوند تا درخواست ها را پردازش کنند و اطلاعات درخواستی را از طریق اینترنت برای سیستم درخواست کننده ارسال کنند.

به طور معمول سخت افزار سرور ها از نیاز اکثر کاربران و صاحبان سایت و ابزار های وب قدرتمند تر است و افراد ممکن است نیازی به میزان زیادی از منابع نداشته باشند و یا قادر به پرداخت هزینه بالا سرور نباشند ، به همین دلیل شرکت هایی به نام هاستینگ سرور هایی را خریداری می کنند و آن را به بخش های کوچکتری تقسیم می کنند که این بخش ها هاست نامیده می شوند.

بر روی سرور ها علاوه بر هاست می توان سرویس های مثل سرور مجازی نیز ارائه کرد که تفاوت هایی به هاست دارد که می توانید در مطلب تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟ آنها را مطالعه کنید.

سرور علاوه بر سرور اختصاصی انواع رایج دیگری نیز دارد که می توان به Web Server ، Email Server ، FTP Server و … اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که در این مطلب منظور ما از سرور صرفا سرور اختصاصی است که مقایسه و توضیحات انجام شده نیز میان سرور (اختصاصی) و هاست است.

تفاوت های مهم هاست و سرور

سرور ها معمولا برای کسب و کار های بزرگ ، سایت ها و نرم افزار های تحت وب پر بازدید ، هاستینگ ها و … مناسب است که میزان هزینه انجام شده برای سرور برای آنها صرفه اقتصادی داشته و بتوانند متناسب با منابع و قدرتی که سرور در اختیار آنها قرار می دهد ، از سرور استفاده مناسب انجام دهند.

مزایا سرور چیست

  1. دارای پردازنده (CPU) قدرتمند
  2. دارای میزان حافظه RAM بالا و پیشرفته
  3. دارای فضای ذحیره سازی حجیم
  4. دارای پهنای باند اینترنت قدرتمند
  5. میزان ترافیک زیاد
  6. دسترسی به روت
  7. قابلیت کانفیگ و تنظیم گسترده مناسب با نیاز

معایب سرور چیست؟

  1. هزینه بالا
  2. نیاز به دانش فنی برای مدیریت سرور
  3. نیاز به تامین امنیت سرویس

هاست چیست؟

در ادامه مطلب تفاوت های مهم هاست و سرور سعی می کنیم که به توضیح در مورد سرویس هاست بپردازیم. هر سرور متناسب با تنظیماتی که هاستینگ و مدیر سرور انجام می دهد می تواند به بخش های کوچک تری تقسیم شود که به این بخش های کوچک تر هاست گفته می شود و همانطور که توضیح دادیم هاست قسمتی از سرور محسوب می شود. در مطلب هاست چیست به طور دقیق تر در مورد سرویس های هاست و راهنمای خرید هاست توضیح دادیم که پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه بفرمایید.

معمولا در یک سرور میزان منابع سرور میان سرویس های هاست به صورت اشتراکی تقسیم می شود که همین مورد می تواند باعث محدودیت در استفاده از منابع شود.

تفاوت های مهم هاست و سرور

سرویس های هاست معمولا دارای تنوع بالایی هستند اما سرویس هاست اشتراکی رایج ترین و پرطرفدار ترین نوع سرویس هاست در سرتاسر جهان است که در این نوع از هاست ها معمولا منابع سرور در میان تمام کاربران هاستی که بر روی یک سرور قرار دارند ، به صورت اشتراکی تقسیم شده است و گاهی ممکن است استفاده زیاد یک هاست از منابع ، باعث تاثیر بر روی عملکرد سایر هاست های آن سرور و همچنین داون شدن آنها شود.

البته هاست انواع دیگری نیز دارد که تفاوت سرویس های هاست در میزان منابع ، نوع کانفیگ ، امکانات و ویژگی ها و … دارد و می توان به هاست هایی مثل هاست اشتراکی ، هاست نیمه اختصاصی ، هاست اختصاصی و … اشاره کرد که در قسمت بالا ما به سرویس هاست اشتراکی اشاره کردیم.

انتخاب هر یک از انواع سرویس هاست باید کاملا متناسب با نیاز و ویژگی های مدنظر شما باشد زیرا سرویس های هاستی که به آنها اشاره کردیم دارای ویژگی ها و هزینه های متفاوتی هستند.

مزایا هاست چیست؟

  1. صرفه جویی در هزینه نسبت به سرور
  2. مدیریت آسان
  3. امنیت سرویس

معایب هاست چیست؟

  1. محدودیت منابع
  2. معمولا دارای آپتایم پایین تر نسبت به سرور
  3. محدودیت در کانفیگ سرویس متناسب با نیاز
  4. محدودیت در مصرف پورت و ترافیک سرور

در اینجا به پایان مطلب تفاوت های مهم هاست و سرور رسیدیم و امیدواریم که این مطلب آموزشی مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گرفته باشد.


آیا این پاسخ مفید بود؟

  • host, server, هاست, هاست سی پنل, هاست دایرکت, سرور, سرور مجازی, هاست لینوکسی, سی پنل, cpanel, DirectAdmin
  • 0
« بازگشت