آموزش حل ارور Gateway 504 چاپ


آموزش حل ارور Gateway 504

در این مطلب ابتدا قصد داریم به توضیح درباره ارور 504 و علت بروز این خطا بپردازیم و پس از آن شما را راهنمایی کنیم تا به رفع خطا Gateway 504 پبردازید.

آموزش حل ارور Gateway 504

ارور 504 Gateway Timeout چیست

ارور 504 Gateway Timeout از دسته خطا های سرور می باشد و به شکل های مختلفی مثل 504 ERROR و HTTP Error 504 یا 504 Gateway Timeout نمایش داده می شود.

چیزی که مشخص است در هر حالت از  نمایش این خطا وجود عدد 504 یا کلمه Gateway است که مشخص کننده این خطا می باشد.

هنگامی که ارور 504 نمایش داده می شود به این معنا می باشد که مجموعه سرور یا سرور ها و مرورگر کاربر به طور درست با هم در ارتباط نیستند و یک وقفه در ارتباط بین این عناصر ایجاد شده.

این وقفه به طور معمول می تواند ناشی از کاهش سرعت یک سرور ، عملکرد نامطلوب سرور ، خاموش بودن سرور و … باشد که در کل نشان دهنده این است که سرور پاسخ درستی در یک زمان مشخص به درخواست ها نمی دهد.

یک مرورگر برای اینکه یک صفحه وب را نمایش دهد درخواست هایی را به سمت سرور ارسال می کند و اگر سرور درست کار نکند و نتواند درخواست را در زمان مناسبی پاسخ دهد ممکن است با خطا 504 Gateway Timeout روبرو شوید.

همچنین توجه کنید که امکان دارد که خطا 504 Gateway Timeout ربطی به سرور نداشته باشد و در اصل مشکل از وب سایت باشد مثل ارور domain took too long to respond

در ادامه می توانید با بررسی دلایل به این مسئله پی ببرید که مشکل از کجا می باشد.

دلیل 504 Gateway Timeout چیست

در صورتی که خطا 504 موقت نباشد شما باید بررسی کنید که آیا منابع سرویس میزبانی که برای سایت خود در نظر گرفته اید کافی است یا نه! به ویژه اگر از سرویس های اشتراکی استفاده می کنید.

گاهی ممکن است در پایگاه داده سایت شما یا همان Database موردی وجود داشته باشد که باعث بروز خطا 504 در سایت می شود که البته خیلی نادر است این مورد.

مورد دیگری که می تواند باعث نمایش ارور 504 شود ست نبودن DNS ها می باشد مخصوصا اگر اخیرا اقدام به تغییر سرویس میزبانی خود کرده باشید.

عامل تاثیر گذار دیگر می تواند تغییر در فایل htaccess باشد که باعث بروز خطا 504 شده است که می توانید از بکاپ های قدیمی تر برای اطمینان از این قسمت استفاده کنید.

نصب یا آپدیت افزونه و قالب نیز می تواند هم باعث به وجود آمدن خطا 504 شود و هم اینکه به طور ناخواسته در فایل htaccess تغییرات ایجاد کند که می توانید این مورد را نیز بررسی کنید.

وجود فایروال بر روی سیستم شما و یا فعال بودن CDN و وجود تنظیمات نادرست نیز می تواند از عوامل بروز 504 Gateway Timeout باشد.

در صورت استفاده از CDN هایی مثل cloudflare ، بروز ارور 504 بسیار محتمل است و معمولا مشکلاتی که در ارتباط سرور اصلی و CDN به وجود می آید موقت است.

همچنین ممکن است در مواردی حملات DDOS به سرور یا سایت که باعث افزایش ترافیک و درگیر شدن سایت و سرور می شوند عامل این خطا باشد که با خارج شدن سایت از دسترس می توان مشکل را به طور موقت حل کرد.

در نهایت باید توجه کنید که امکان دارد مشکل از سمت سرویس دهنده و میزبان سایت شما باشد که می توانید با پشتیبانی آنها در ارتباط باشید.

آموزش حل ارور Gateway 504

رفع خطا 504 Gateway Timeout

اول از همه پیشنهاد می شود هنگامی که با این خطا مواجه شدید سعی کنید چند دقیقه بعد دوباره دسترسی به سایت مورد نظر را امتحان کنید زیرا ممکن این مشکل موقت رخ داده باشد.

همچنین می توانید از مرورگر دیگر ، سیستم دیگر و اینترنت دیگری برای دسترسی به سایت استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که مشکل وقت نبود پیشنهاد می شود که از سایت و سرور خود PING بگیرید و بررسی سرور و سایت خود بپردازید.

اگر از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده می کنید ممکن است مشکل در Database یا همان پایگاه داده باشد که با پلاگین WP-DB می توانید به بررسی پایگاه داده بپردازید.

در صورتی که سرویس میزبانی سایت خود را اخیرا تغییر داده اید و حتما مطمئن شوید که DNS های جدید به درستی جایگزین شده باشند و زمان معمولی بین 24 تا 72 ساعت از تغییر DNS ها گذشته باشد. ( با سایت intodns.com می توانید DNS های سایت خود را بررسی کنید )

سپس می توانید همانطور که بالاتر بیان کردیم از سایت خود PING بگیرید تا متوجه شوید سایت شما همچنان از سرور قدیمی استفاده می کند یا از سرور جدید. ( با دستور ipconfig /flushdns در CMD می توانید کش DNS را خالی کنید )

هماهنگ نبودن مقدار زمان Timeout در NGNIX و PHP می تواند باعث خطا 504 باشد. گاهی ممکن است اسکریپت های PHP به زمان زیادی نیاز داشته باشند اما کم بودن Timeout در NGNIX باعث خطا می شود.

اگر سایت شما بر اساس زبان PHP نوشته شده است پیشنهاد می کنیم که تنظیمات مربوط به Max Time Execution را بررسی کنید.

امیدواریم آموزش حل ارور Gateway 504 مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.


آیا این پاسخ مفید بود؟

  • Gateway 504
  • 0
« بازگشت