با کلود لینوکس و کاربرد های آن آشنا شوید چاپ


کلود لینوکس چیست؟

همانطور که در مقدمه توضیح دادیم CloudLinux یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس و توزیع CentOS این سیستم عامل است که اولین بار در January 2010 معرفی و در دسترس عموم قرار گرفت. این سیستم عامل از هسته ای اصلاح شده بر اساس کرنل OpenVZ بهره می برد و امکانات قابل توجهی را جهت مدیریت آسان ، کنترل منابع ، افزایش امنیت و پایداری سرور در اختیار کاربر می گذارد.

با کلود لینوکس و کاربرد های آن آشنا شوید

به طور کلی CloudLinux در سطح هسته باعث می شود تا سیستم عامل قابلیت هماهنگی میان سخت افزار و سرویس های میزبانی بر روی یک سرور را داشته باشد و کارایی بیشتری را برای سیستم عامل فراهم کند.

کلود لینوکس چگونه به سرویس های میزبانی کمک می کند؟

در هاستینگ های سنتی امکان مدیریت و کنترل مصرف منابع سرور نیست و نمی توان میزان استفاده از منابعی مثل RAM ، CPU و … برای کاربران محدود یا مشخص کرد و پیدا کردن کاربرانی که مصرف بیشتر از حد مجاز دارند و باعث کندی در سرور می شوند نیز دشوار است که تمام این موارد می تواند باعث نارضایتی کاربران حاضر بر روی یک سرور شود.

با استفاده از کلاد لینوکس می توان منابع سرور را به طور دقیق کنترل و مدیریت کرد تا مشکلات احتمالی یا مصرف منابع بیشتر از حد مجاز توسط یک کاربر بر روی کیفیت سرویس سایر کاربران تاثیرگذار نباشد. کلود لینوکس از فناوری Lightweight Virtual Environment استفاده می کند که هر کاربر به عنوان یک LVE مجازی سازی می شود تا بتوان به هر LVE میزان مشخصی از منابع سرور را اختصاص داد. در این حالت اگر یک کاربر (LVE) مصرف منابعی بیشتر از حد مشخص شده داشته باشد دیگر بر روی سایر LVE ها تاثیر گذار نیست و تنها باعث کندی همان LVE می شود.

کاربرد های کلود لینوکس چیست؟

کلود لینوکس از ابزار هایی بهره می برد که هر کدام در زمینه های مختلفی باعث بهبود عملکرد و کارایی سرور می شوند. در ادامه به معرفی مهم ترین ابزار های کلود لینوکس می پردازیم.

مدیریت منابع هر کاربر

در سیستم کلاد لینوکس با استفاده از ابزار LVE Manager می توان برای هر سرویس میزبانی که بر روی سرور قرار دارد میزان مشخصی از منابع را اختصاص داد تا هر کاربر (هاست) نتواند بیشتر از مقدار مشخص شده منابع مصرف کند و باعث کندی سرویس سایر کاربران شود.

با کلود لینوکس و کاربرد های آن آشنا شوید

مدیر سرور می تواند برای هر LVE میزان منابعی مثل CPU ، RAM و … را مشخص کند که این مورد می تواند باعث افزایش پایداری سرویس های میزبانی کاربران شود.

افزایش امنیت سرور و کاربران

هسته CloudLinux در زمینه امنیت نسبت لینوکس و توزیع های آن بهبود داشته و با وجود ابزار هایی مثل CageFS و Secure Links باعث افزایش امنیت کاربران و سرور می شود.

با استفاده از ابزار CageFS هر کاربر به نوعی در یک اتاق امن و پایدار محسور می شود که مشکلات امنیتی در یک سرویس میزبان اشتراکی بر روی سایر سرویس های موجود بر روی سرور تاثیر نمی گذارد و باعث می شود امنیت تمام سرویس ها حفظ شود. همچنین Secure Links نیز به جهت جلوگیری از Symlink باعث افزایش امنیت سرور می شود.

افزایش کارایی با PHP Selector

ابزار PHP Selector قابلیت انتخاب نسخه های مختلفی از PHP را برای کاربران هاست فراهم می کند و کاربران می توانند با توجه با تنوع ورژن های PHP ، متناسب با نیاز خود ورژن PHP را انتخاب کنند. PHP Selector امکان انتخاب ورژن های قدیمی PHP مثل 4.4 تا جدیدترین ورژن ها را برای کاربران فراهم کرده.

با کلود لینوکس و کاربرد های آن آشنا شوید

همچنین شما می توانید یک سری از ورژن های خاص PHP که دیگر پشتیبانی نمی شوند را به کمک ابزار HardenedPHP انتخاب و استفاده کنید.

پایداری MySQL با MySQL Governor

گاهی اوقات MySQL می تواند سبب مشکلاتی جدی برای کاربران شود و به دلیل حساسیت آن ، هر مشکلی باعث تاثیرگذاری بر روی سایت می شود و پایداری MySQL یکی از دغدغه های کاربران است. با استفاده از ابزار MySQL Governor امکان کنترل اکانت های MySQL فراهم است.

ویژگی های کلود لینوکس

در زیر نیز اشاره کوتاهی به ویژگی های کلی سیستم عامل کلود لینوکس خواهیم داشت.

  1. جداسازی سرویس کاربران از یکدیگر برای حفظ کیفیت سرویس ها
  2.  بررسی و اعمال محدودیت برای منابع هر کاربر
  3.  بررسی و کنترل استفاده از MySQL
  4. انتخاب ورژن های مختلف PHP
  5. جلوگیری از حملات symbolic links
  6. ابزار CageFS جهت ایجاد یک بستر امن و پایدار برای هر کاربر

در اینجا به پایان مطلب با کلود لینوکس و کاربرد های آن آشنا شوید رسیدیم و امیدواریم که این مطلب آموزشی برای شما مفید بوده باشد.


آیا این پاسخ مفید بود؟

  • CentOS, LVE Manager, CloudLinux, PHP Selector, کلود, کلود لینوکس, لینوکس, سی پنل, cpanel, دایرکت, dairectadmin, server, سرور, سرور مجازی
  • 0
« بازگشت